Kalp Sağlığı Haftası

Kalp ve Damar Hastalıklarından Korunma


   Tüm dünyada insanların yaklaşık üçte biri kalp ve damar hastalıkları nedeniyle hayatını kaybetmektedir. Kalp vücudun en çok çalışan kasıdır. İstirahatte tüm vücuda her dakika başına 4-5 litre kan pompalamaktadır.  Böylelikle kendisi de dahil olmak üzere vücudun tüm besin ve oksijen ihtiyacını karşılar. Göğüs ağrısı kalp kasına gelen kanın yetmemesi sonucu oluşur. En sık nedeni kalp damarlarının kolesterol nedeni ile tıkanmasıdır. Peki, bu göğüs ağrısı nasıl bir ağrıdır? Hastalar genelde göğsüme fil oturuyor gibi, bir baskı var mengeneyle sıkıştırılıyormuş gibi diyerek bu ağrıyı tarif ederler. Bazen de bu ağrıya ölüm korkusu eşlik eder. Göğüsteki ağrı sol kol iç yüzeye, sağ kola ve her iki omuzun dış yüzeyine, mideye, sırta hatta çeneye yayılabilir. 
   Kalp ve damar hastalıklarına sebep olan birtakım risk faktörleri bulunmaktadır. Bunlardan bazıları bizim değiştiremeyeceğimiz etkenlerdir. Örneğin, ailede kalp hastası bireylerin olması, erkek olmak veya yaşımızın ilerlemesi gibi. Ancak değiştirebileceğimiz risk faktörlerini kontrol altına almak kalp hastalıkları oluşumunu önlemekte, geciktirmekte veya daha az hasarla atlatılmasını sağlayabilmektedir. Bunlardan en önemlisi kolesterol seviyesinin düşürülmesidir. Kolesterol kanda serbest dolaşır ve yaşamın sürdürülmesi için gerekli bir maddedir. Dışarıdan yiyeceklerle alınır ve bir kısmı da vücutta üretilir. Fazla olduğunda damar duvarında birikmeye başlar ve yıllarca belirti vermez. Ta ki kalp krizine kadar! Bu nedenle şeker, tuz ve yağ içeriği yüksek hazır gıdalardan uzak durmak, daha fazla taze sebze ve meyve tüketmek önemlidir. 
  Kolesterol değerleri yüksek olan hastaların en çok netleştirmek istediği sorulardan biri de şudur: ‘Kolesterol ilacımı almalı mıyım?’ Kötü kolesterol diye bilinen LDL kolesterolünde  %10’luk azalma kalp krizi riskini %30 önlemektedir. Bu nedenle cevabımız tereddütsüz evet olacaktır. 
  Tuz yüksek tansiyon, yüksek tansiyon ise kalp hastalığı sebebidir. Yılda 1 kez tansiyon kontrolü yaptırmak önemlidir. Olması gereken değerler 140/85 mmHg ve altıdır. Günlük tuz tüketimi herhangi bir sağlıklı birey için 5 gr yani 1 tatlı kaşığını geçmemelidir. Tansiyon değerleriniz normale inse bile ilaçlarınızı kesmemeniz gerekmektedir. 
  Sigara kan basıncını yükseltir, Kalp krizi riskini artırır. Çünkü içerisinde 4000 adet kimyasal vardır ve 200’ü direk zehirdir! Çocuklarınıza iyi bir örnek olmak istiyorsanız sigarayı bırakmanız gerekmektedir.
  Diyabetik hastalar diyabet olmayanlara göre 3 kat fazla riske sahiptirler. Diyabetlilerin yaklaşık %80 i kalp hastalıklarından hayatını kaybeder. Bu nedenle obeziteyle savaşmak ve egzersiz yapmak son derecede önemlidir. 
  Kalp hastalıklarından korunmada ilk kural yemeden önce ne yediğinize bakmaktır. İkinci kural ise hareket etmektir. Günde 30-45 dakika yürüyüş tansiyonu düşürür, LDL’yi (kötü kolesterol) düşürmeye yardımcı olur, obeziteyi engeller, diyabet gelişim riskini azaltır. Üçüncü kural ise sigarayı bırakmaktır.  
  Sigarayı bıraktığınızda; ilk 24 saatten itibaren kalp krizi geçirme riskiniz azalmaya başlar. Günler içerisinde tat ve koku alma duyunuz düzelir. Aylar içerisinde öksürük kaybolur. 1 yılda kalp krizi geçirme riskiniz önemli oranda azalır; 2 yılda hiç sigara içmemiş birisi ile aynı olur.  Kalp damar hastalığı tanısının zamanında konması için risk faktörlerinizi gözden geçirin ve hekiminize başvurun. 


                    
Doç. Dr. Rezzan Deniz ACAR
İstanbul Anadolu Güney Kamu Hastaneleri Birliği
Kartal Koşuyolu Yüksek İhtisas Eğitim ve Araştırma Hastanesi

 

DİLEK VE ÖNERİLERİNİZ, BİZİM İÇİN ÖNEMLİDİR !
FORMA GİDİN
Tc Sağlık Bakanlığı Dumansız Hava Sahası Saglıkla Buluşma Noktası Sabim ALO 184 ALO 113 Ulakbim İlacım TMO Bimer ALO 150 ALO 191 E-Devlet E-Nabız Web Uygulamaları Bilgi Edinme ÇSGB Elektironik Belge Doğrulama Sistemi Eğitim Kamu İç Kontrol Çalışmaları